gebiedsbeheer
infra

Kadeverbetering Molendriegang Stompwijkseweg

Contactpersoon

Pim de Kuijer, projectleider

mail

Project details

Locatie: Stompwijkseweg Leidschendam

Opdrachtgever: Hoogheemraadschap van Rijnland

Aannemer: Bunnik Groep

Uitvoering: oktober 2020 tot april 2021

Type werk: kadewerkzaamheden, houten damwanden en vervangen verhardingen

Minimale CO2 uitstoot door maximaal gebruik van elektrisch materieel

Bunnik werkt in Leidschendam aan de Kadeverbetering Molendriegang aan de Stompwijkseweg. Bijzonder is dat Bunnik het project uitvoert met minimale CO2-uitstoot door maximaal gebruik te maken van elektrisch materieel.

In de aanbestedingsfase heeft het Hoogheemraadschap van Rijnland aannemers uitgedaagd om het project duurzaam en met minimale CO2-uitstoot uit te voeren. Projectleider Pim de Kuijer vertelt dat Bunnik die uitdaging met beide handen heeft aangepakt. “Onze aanbieding en plan van aanpak heeft op basis van de EMVI-beoordeling gewonnen.” De opdrachtgever beoordeelt niet alleen op prijs, maar kijkt ook naar duurzaamheid, veiligheid en belangen voor de omgeving. “De aanbieding wordt op basis van kwaliteit beoordeeld en niet alleen op de laagste prijs.”

Het werk
Het project omvat een kleinschalige klei ophoging van de kade naar het nieuwe normpeil van het waterschap. Bijkomende werkzaamheden zijn onder andere het aanpassen en ophogen van de oude inlaatvoorziening van een van de drie 17e-eeuwse monumentale molens, het vernieuwen van de parkeerplaats en het vervangen van de asfaltconstructie.

CO2 besparing

Bij het maken van het plan van aanpak is gekeken welk elektrisch materieel op de markt beschikbaar is om de werkzaamheden uit te voeren. “Niet voor alle werkzaamheden is elektrisch materieel beschikbaar. Dan gebruiken we machines die op biobrandstof werken. Werken met elektrisch materieel vergt extra voorbereiding en er moeten voorzieningen worden getroffen voor bijvoorbeeld het opladen. Werken we groen, dan moeten we het ook groen houden. Daarom laden we de battery packs op via aggregaten die op zonne-energie werken. Omdat we nu veel werkzaamheden uitvoeren die we normaal gesproken met een dieselkraan uitvoeren, besparen we voor dit project liefst 52% aan CO2. Een mooie bijdrage aan de klimaatdoelstellingen.”

 

Elektrisch materieel in de praktijk
In het begin was het aftasten met het materieel. Hoe lang zou de batterij meegaan bijvoorbeeld. Pim is positief na dit eerste ‘elektrische project’: “De kraan en shovel werken goed en kunnen het door efficiënt gebruik een dag volhouden. Het zijn niet de grootste en krachtigste machines, maar dat is voor dit project ook niet nodig. Voor grotere en zwaardere werken komt elektrisch materieel qua kracht en functionaliteit nog te kort. De ontwikkeling van elektrisch materieel is in volle gang, dus ik verwacht dat dit over enkele jaren met hetzelfde gemak lukt. Ik ben trots dat we met ons team in Leidschendam een mooi en duurzaam project hebben uitgevoerd. Wat ons betreft volgen er meer!”